FAQs
Alle brandende vragen over branding.
Of je nu voor het eerst nadenkt over je merk of wil weten wat een rebranding precies inhoudt: hier vind je heldere antwoorden
-
Je branding of huisstijl is meer dan het logo van je bedrijf. Het is het geheel van keuzes die bepalen hoe jouw organisatie zich toont aan de wereld. Van de visuele stijl tot de tone of voice en de emoties die je oproept bij je doelgroep. Het zorgt ervoor dat mensen niet alleen herkennen wat je doet, maar ook waarom je het doet.
-
Dat hangt af van de omvang van de opdracht, maar gemiddeld duurt een traject 4 tot 8 weken. Een rebranding of volledige merkstrategie vraagt meestal wat meer tijd dan een lichtere visuele update.
-
De prijs hangt af van de complexiteit, het aantal toepassingen en de diepgang van de strategische fase.
Voor kleine organisaties of starters bied ik soms basispakketten aan met een vereenvoudigd traject, terwijl grotere organisaties vaak kiezen voor een op maat gemaakte brandstrategie.
Tijdens een kennismakingsgesprek geef ik altijd een duidelijke inschatting van tijd en budget, zodat er geen verrassingen zijn.
-
Soms is het niet nodig om van nul te beginnen. We kijken altijd eerst wat er wél werkt in jullie huidige branding. Op basis daarvan bepalen we of een evolutie of een volledige rebranding nodig is.
Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat alle elementen in balans zijn. Zo kunnen we je logo behouden en in lijn brengen met nieuwe huisstijlelementen.
-
Branding is wie je bent, marketing is hoe je communiceert over wie je bent.
Branding vormt dus de basis van al je communicatie. Zonder duidelijke branding weet je marketingteam niet welk verhaal te vertellen — en zonder goede marketing blijft je branding onopgemerkt.
-
Sommige organisaties kiezen ook voor een follow-up sessie na enkele maanden om te zien hoe de branding zich vertaalt in de praktijk.
Een merk leeft pas écht als het consequent toegepast wordt. Daarom lever ik meestal een brandbook of stijlgids aan en begeleid ik klanten bij de eerste implementatie.